Odgovor ministra Bandića Savezu samostalnih sindikata BiH na zahtjev za poništenje odluke o smanjenju naknada porodiljama u Kantonu Sarajevo

U vašem predmetnom zahtjevu, dostavljenom ovom ministarstvu, tražite pokretanje inicijative za poništenje izmjene zakona kojim su smanjene naknade za porodiljsko odsustvo u Kantonu Sarajevo.
S tim u vezi ističemo da Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom ("Službene novine Kantona Sarajevo" broj: 18/14) koji je stupio na snagu 9.maja 2014. godine, a na koji Vi u vašem predmetnom aktu ukazujete, nisu umanjene naknade plaća ženi majci u radnom odnosu, a u što se možete uvjeriti uvidom u navedeni zakon.

Zakon o izmjeni Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom koji je usvojen na sjednici Skupštine Kantona Sarajevo, održanoj dana 11.6.2014. godine, samo je povećao iznos pomoći ženi majci koja nije u radnom odnosu.
U vašem aktu nadalje navodite da pitanje naknada za vrijeme porodiljskog odsustva nikada nisu niti su trenutno regulisana Opštim kolektivnim ugovorom, već da su ista regulisana zakonom.
S tim u vezi ponavljamo, a što smo iskazali u zvaničnom saopštenju koje je objavljeno i na web stranici ovog ministarstva, da novčana naknada žene majke u radnom odnosu jeste regulisana gore navedenim zakonom. Ista se obračunava na dva načina, s tim da se primjenjuje onaj koji je povoljniji za porodilju. Jedan od načina je i najniža plaća u FBiH koja je uređena Opštim kolektivnim ugovorom. U tom dijelu se ovaj kolektivni ugovor primjenjuje na obračun naknade plaće žene majke u radnom odnosu. Ponavljamo, sve ovo je jasno obrazloženo u saopštenju ovog ministarstva, objavljenom i na stranici ovog ministarstva, i uvidom u isto, kao i u citirane zakone, možete provjeriti tačnost ovdje izloženog pojašnjenja.
Nadalje, u vašem aktu ističete da prosječna plaća u Kantonu Sarajevo po zvaničnim statističkim podacima iznosi više od 1.000,00 KM a ne 600,00 KM.
Ovdje vam ukazujemo da Zakon o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom ("Službene novine Kantona Sarajevo" broj: 16/02, 8/03, 2/06, 21/06, 17/10, 26/12, 15/13, 18/14) definiše šta se smatra prosječnom plaćom u smislu ovog zakona. Ista se obračunava množenjem prosječne plaće u Kantonu Sarajevo (prema zvaničnim statističkim podacima) sa koeficijentom koji se utvrđuje podzakonskim aktom i ta plaća se na taj način obračunava od 2003. godine.
Na kraju, navodite da gore navedeni zakoni nisu razmatrani na sjednici Ekonomsko-socijalnog vijeća Kantona Sarajevo.
U tom smislu želimo podsjetiti da je gore navedni zakon, koji je stupio na snagu 9.maja 2014. godine, imao elemente hitnosti i da je isti usvojen po skraćenom postupku. Razlog tome je bila provedba odluke Ustavnog suda koja je u osnovi Kantonu Sarajevo omogućavala uštedu od cca. 1.miliona KM na godišnjem nivou. Bitno je napomenuti, a što smo već naprijed obrazložili, da ovaj zakon nije umanjio iznos naknade plaće ženi majci u radnom odnosu.
Drugi, gore navedeni zakon, koji je također usvojen po skraćenom postupku, samo je povećao iznos pomoći ženi majci koja nije u radnom odnosu.
Također, želimo napomenuti da je mogućnost donošenja zakona po skraćenom postupku predviđena Poslovnikom Skupštine Kantona Sarajevo. Udruženje poslodavaca Kantona Sarajevo i Kantonalni odbor Saveza sindikata BiH-Sarajevskog kantona, kao socijalni partneri, dobijaju pozive za sjednice Skupštine Kantona Sarajevo i na taj način imaju mogućnost uzimanja učešća u donošenju zakona koje, u skraćenom postupku, razmatra Skupština Kantona Sarajevo.

S poštovanjem,
M I N I S T A R
Muamer Bandić, dipl. iur.